Tweede vraag is natuurlijk wat je dan zou willen lezen horen in zo'n presentatie. Wat is voor jou belangrijk om te weten? Wat zou je graag willen horen?
Permalink Antwoord van Irene op 17 November 2007 op 16.49
Bij teksten komt soms toch nog de vraag naar boven " ehhhh hoe werkt dit dan?" dit zou opgelost kunnen worden als plaatjes het wat verduidelijkt.
Nadat ik me ging verdiepen in auteursrecht begreep ik dat er verschillen zijn in het soort linken, uit de teksten erover is me het verschil nog niet echt duidelijk geworden misschien dat met plaatjes dit duidelijker zou worden?
Irene
Permalink Antwoord van Jolie op 18 November 2007 op 10.49
Een heel goed idee...
Mijn eerste gedachte is: doe het in gespreksvorm, bijvoorbeeld bij Operator11.. Je kunt dat ook sturen en regisseren, door bijv. mensen elk te vragen een bepaalde vraag te stellen. Of door mensen zelf vragen te laten bedenken (je kunt ze evt. vragen ze te mailen) en het antwoord erop in de "webcam-show" te geven.
Je hoeft er niet eens een webcam voor te hebben: per microfoon, zoals de man in je voorbeeld, kan ook. Je kunt ook kleine voorgefabriekte filmclipjes toevoegen.
(ik noem deze variant, omdat een Powerpoint-videopresentatie me héél veel werk lijkt, en.. zou het zoveel duidelijker zijn dan geschreven tekst? :-) Met vragen van gewone mensen erbij, komen de AR-knelpunten misschien makkelijker in beeld?)
Om er nu gelijk een televisieprogramma van te maken, is voor mij net weer één stapje verder. Ik dacht, laat ik eens beginnen met een videoversie van mijn artikelen. :) Maar ik vroeg me dus af of dat veel toe zou voegen boven een artikel. Soms zie je dat mensen iets beter oppikken omdat het wordt verteld, in plaats van wanneer ze het zelf moeten lezen.
Een Powerpoint-presentatie is niet echt veel werk, het is een kwestie van de juiste onderwerpen achter elkaar zetten en daar wat plaatjes bij tonen. Ik houd niet van Powerpoints met veel tekst (zie b.v. mijn presentatie over open innovatie uit 2006). Maar ik wil wel iets van een grote lijn, anders is het niet echt bruikbaar voor mensen die niet op dat moment meededen aan de discussie.
Welke onderwerpen zouden belangrijk zijn? Wanneer je auteursrecht hebt, wat je mag met andermans werk, hoe veel je mag citeren, portretrecht?
Arnoud
Permalink Antwoord van Xiwel op 18 November 2007 op 13.40
Ik ben geen powerpoint of viderokijker. Die dingen moet je helemaal doorworstelen om iets te vinden wat van mijn gading is. Internet zie ik dan ook meer dan een opzoekmedium. Eigenlijk mis ik gewoon een soort flowchart waar je door heen kan klikken. Bijvoorbeeld: Heb je een privélog of een nieuwslog? (Met eenvoudig omschrijving wat het verschil is.) Dan, bestaat de mogelijkheid tot linken? Zo niet, hoeveel mag je uit de papierversie overnemen eer je gezeur krijgt?. Hoe (of moet je in een bepaald geval) om toestemming vragn en is de kans op testemming groot. Misschien is het ook iets om een setje praktijkvoorbeelden weer te geven. FAQ's kunen ook een oplossing zijn.
Die flowchart is wel een goed idee, maar ik vrees dat het erg lastig wordt. Recht werkt niet met harde regels, dus een antwoord als "maximaal 10 regels" kun je nooit geven. Je kunt alleen algemene vuistregels geven, en mensen moeten dat dan toetsen aan hun specifieke situatie. Ik moet eens goed nadenken hoe daar wat van te maken valt.
Arnoud
Permalink Antwoord van Jolie op 19 November 2007 op 18.33
Ja, je FAQ Legaal Bloggen, a.s.a.p. zal ik daar banners/buttons voor maken, die is te onbekend. Eigenlijk verdient Citaatrecht ook een aparte banner/button.
Flowchart vindik wel een goed idee: het is eigenlijk jammer dat de formulering van wetteksten het niet toestaat. (En er zou dan ook een disclaimer in moeten zitten, anders zien mensen het al snel als 'goed-garantie.')
Je videocursus zal in elk geval mensen aanspreken die niet van lange lappen tekst lezen houden.