Eerlijk en Legaal Bloggen

Internet is here to stay, what about the law?

Irene

Consumententips of Reclame, zeg maar.................

Via Google kwam ik deze tekst tegen: http://www.tips-over.nl/auteursrechtschending.php
Wie zou dit nu hebben geschreven??? Tja laat me raden ....................

Boordevol nuttige consumententips???
Voor welke consument zijn deze tips bedoeld vraag ik me dan af ?

Dit zijn geen tips maar dit is simpelweg reclame welke mijn inziens beter had gepast onder http://www.tips-over.nl/geld-verdienen-internet.php

Wil de consument echt tips ga dan naar http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080415_tien_vuistregels_vo...
deze tekst zal je behoeden tegen de praktijken waar men hierboven reclame voor maakt!!

Delen

Reageren is niet meer mogelijk binnen deze discussie

Berichten in deze discussie

Hahaha, LOL, na 1 alinea stroperig taalgebruik wist ik al wie het geschreven had. Het vriendinnetje van Marcus ;-)

Dat soort advertorials verdienen een googlerank-punishment.

Inderdaad, dat vuistregels-artikel op MF is heel inetressant, —ik had het gemist, ik lees MF eigenlijk nooit ;-)))) Maarja, er is ook zoveel te lezen op het web...
Er begint een film, roept E. ;-)
In deze Draad herplaats ik de weggevallen artikelen van onze gewaardeerde CiNNeR, en de reacties daarop. Omdat ze inhoudelijk daarbij het beste aansluiten. Dankje Irene voor het Google-Cache-speurwerk!!

Posted by CiNNeR on April 18, 2008 at 3:58pm in Category Auteursrecht
Omdat door verschillende topics heen een discussie loopt over wat men eigenlijk wil bereiken en hoe, leek het me handig er opnieuw een eigen topic over te openen. Op zich komt er een meeting aan waar dat ook besproken kan worden. Maar ik ga er even vanuit dat de geplande meeting vooral gericht zal zijn op een meldpunt en informatie uitwisseling wat betreft auteursrechtschendingen. Bovendien zal niet iedereen aanwezig kunnen zijn begreep ik.

Zelf pleit ik erg voor een wetsverandering. Zonder te focussen op de claimcultuur die mijns inziens toch wel blijft bestaan, ben ik van mening dat elke auteurswet alleen gericht is op bescherming van de auteur en de gebruiker achter laat met restricties en anders niets. Daarnaast is er een extra rechtsongelijkheid aangezien nieuwsgaringssites zich meer kunnen permiteren dan een gemiddelde blogger, ongeacht of deze amateurjournalist is of een dagboek bijhoudt.

Daarbij denk ik dat de auteursrechtschendingen speurder die er een broodwinning van heeft gemaakt, gebruikt maakt van het feit dat onze maatschappij zich steeds meer openbaar ontwikkeld. De vroegere knipselkrant, nieuwsbrief, info verzamelplaatsen en collages waren amper te achterhalen. Er was ook niemand die het erg vond want er trad geen schade op, maar men kon er ook amper iets aan doen. In feite is alleen dat laatste veranderd, het is makkelijk op te sporen. Maar het is toch zeker niet zo dat we het nu masaal wel erg vinden of plotseling enorme schade lijden door dezelfde knipselkrantjes?

Heb het idee dat niet alleen de auteur maar ook de blogger die kant op aan het gaan is. Privacy ligt op straat, informatiedelen is het devies, de technologie staat voor niets maar de blogger laat het eenrichtingsverkeer en zet zichzelf steeds meer buiten spel. En dat begrijp ik eerlijk gezegd niet. Het is toch al te bezopen dat zoiets als de ANGO afspraken heeft met kranten, niemand schade berokkend maar wegens de ouderwetse wetgeving geen lullige service mag bieden aan clienten omdat de wet alleen de auteur beschermd. En dat 'wij' dan gaan bedenken hoe we ons nog beter aan de wet kunnen houden ...

Enfin, roept u maar: waar wil je naartoe met De huidige wet- en regelgeving?

©CiNNeR
Herplaatst bericht, weggevallen op 23 april 2008

Reply by Irene on April 18 Zoals ik al eerder op je blog schreef:-) Ik zou graag zien dat er een verschil komt tussen commercieel en niet commercieel deze twee verschillen naar mijn mening behoorlijk en worden nu over één kam geschoren. Bij commercieel is er sprake van kennis en wetenschap, bezit men deze zelf niet dan huurt deze iemand in die wel verstand van zaken heeft. Bij niet commercieel spreken we over hobbymatig bezig zijn, deze bezit een internet aansluiting en een boek hoe bouw ik een website.(= mijn aanpak:-)
Daarnaast lees ik uitspraken waar ik me totaal niet in kan vinden,

Het is diefstal, dit gaat mij persoonlijk een brug te ver om te spreken van diefstal. Een dief is naar mijn mening iemand die bewust andermans eigendommen zichzelf toeeigent. Wat zegt van Dale hierover: Diefstal = daad van stelen. Stelen = (iets) heimelijk wegnemen om zich wederrechtelijk toe te eigenen.

Mensen die te hard rijden krijgen ook geen waarschuwing, bij zwartrijden in het OV wordt ook niet eerst gewaarschuwd................
Mensen die te hard rijden, hebben een rijexamen moeten afleggen deze moeten de regels en wetten van het verkeer kennen willen zij slagen. Men weet dus dat zij een overtreding begaan als zij borden van 30 km voorbij scheuren met 80 km en men weet dat zij anderen in gevaar brengen door zijn of haar rijgedrag.
Zwartrijden in OV, Op deuren van bus/tram/trein staat duidelijk aangegeven dat men bij betreden een vervoerbewijs in het bezit moet hebben. Men wordt er tevens aan herinnerend door middel van borden in deze voertuigen zo ook bij het passeren van een chauffeur vraagt deze om een vervoerbewijs.

Ook de gedachtegang dat iedereen die zich op het internet begeeft de daarbij geldende regels en wetten moet weten/kennen is mijn inziens verre weg van de realiteit staan. Men hoeft niet eerst een examen af te leggen voordat zij zich op het internet begeven het enige noodzakelijke is een aansluiting op het net te bezitten. In het “real life” is niet iedereen bekend met alle wetten die beschreven staan in het Burgerlijk Wetboek zo ook is niet iedere internet gebruiker bekend met de wetten en regels van auteurs.

Ik zie dit als appels met peren willen vergelijken om iedereen over één kam te willen scheren terwijl geen enkele situatie hetzelfde is!

Ondanks het grote verschil tussen commercieel en niet commercieel hanteert men artikelen 18 en 19 uit leveringsvoorwaarden van de NVJ en recht uitspraken als richtlijn welke zijn gedaan tussen uitgevers en auteurs daarin zou naar mijn mening een verandering in moeten komen.

©Irene
Reply by Jolie 18 april
Ha, ja, dat vind ik erg goede vergelijkingen: die met het rij-examen, de uitleg op de deuren bij het opstapje in tram, bus etc.
Ook het feit dat de NVJ-voorwaarden betrekking hebben op de relatie tussen uitgevers en auteurs is helder. OK: tenzij je elke niet-commerciele blogger als een commerciele uitgeverij moet zien :-)

Mijn lijstje zal al snel hetzelfde klinken als het jouwe :-)
Reply by CiNNeR 18 april 2008
@Irene: Maar zou je dan voor niet commercieel bepalen dat er wel overgenomen mag worden bijvoorbeeld? Waar zou je dan de grens willen hebben zeg maar?
@Jolie: Zie daar ook wel wat in. Weet alleen niet of er meer consequenties aan zouden zitten als webloggers een soort opgewaardeerd worden. Wellicht kan die bepaling voor iedereen gaan gelden, actueel nieuws mag gebruikt worden. Hoewel dat funest is voor een persburo dus er zal toch een limiet aan moeten zitten misschien.

Meer tanden laten zien ben ik ook helemaal voor. Denk alleen dat het lastig is omdat er wel een en ander speelt maar er heel weinig over naar buiten komt. De support voor Joffrey is inderdaad wat magertjes. Maar tegelijk is de informatie erover ook magertjes (deels met reden begreep ik, op advies van de advocaat) en is het lastig er iets zinnigs over te schrijven bijvoorbeeld. Verder werd er vanuit Joffrey gevraagd te wachten tot de zaak achter de rug is, en dat zijn mensen waarschijnlijk dan ook aan het doen. (Overigens is zijn site weer in de lucht). Tilburgzeikt zwijgt zelf in alle talen dus waar moet je dan de aandacht op vestigen. Zelf probeer ik maar wat andere punten te vinden om over te schrijven, zoals de reactie van Tjanne Hartman of het fair use principe.

En ik denk dat een deel van de bloggers geen tanden wil laten zien maar wil proberen binnen de lijnen te blijven. Het valt me tenminste op dat er een verschuiving is van morele verontwaardiging over auteurhebbende bedrijven eind vorig jaar richting artikelen hoe de weblogger het goed kan doen deze tijd. Dat is zeker ook een manier om zaken te voorkomen natuurlijk en dat kunnen mensen voorstaan. Maar goed, ik ga dan liever voor jouw suggestie.

De links bewaar ik voor morgen, ga eens vroeg slapen.
© Copyright CiNNeR herplaatst weggevallen bericht
Reply by Irene 18 april

Ik heb er geen moeite mee dat ik op mijn vingers werd getikt, waar ik wèl moeite mee heb is de manier waarop men dat heeft gedaan.

© Irene; herplaatst weggevallen bericht
Reply by Jolie 18 april 2008

De titel zegt het al, het wordt herhaling. Maakt niet uit, het is ook uitkristalliseren.
Zelf ben ik punt 1) voor een fair use clausule, toegevoegd aan de huidige wet. Er staat ergens een interessant pleidooi van Christiaan Alberdingk Thijm hierover
Ook zou ik punt 2) graag zien dat weblogs de status krijgen van ander medium dat dezelfde functie vervult, zoals Artikel 15 van de ...

Zodat weblogs wèl nieuwsberichten mogen overnemen.

Natuurlijk heb ik liever dat mensen even moeite doen om hun eigen woorden te gebruiken dus, punt 3) meer informatie over de grenzen van rechten en plichten van bloggers lijkt me ook noodzaak. Informatie over CC, het zelf geven van CC-licenties en het zoeken naar passende CC-foto's (bijv) ipv een willekeurige foto pikken via Google-images.

Punt 4 zou ik vreeeeeeeselijk blijijijijijijij zijn als bloggers, webpublicisten, eens wat meer tanden toonden, vaker een vuist maakten. Het is toch te zot voor woorden dat complete sites, hele domeinen van het web verdwijnen, puur door een briefje van Meisje Van den Berg of Marcus van de Kerkhof?

Joffrey had een leuke site. En waar is die nu? Weg! Kan ons allemaal overkomen. Ik ontdekte laatst ook nog een knipseltje dat ik integraal geciteerd had in laats van Oh Schande, slechts ten dele. Hoe vaak verkeer je niet in de waan dat het volkomen correct is wat je linkt, citeert, fotografeert of beschrijft. Denk je de volgende situatie maar eens in: ik kom in een winkel, word schofterig behandeld, schrijf er een stukje over, zonder namen te noemen, maar.... een keten herkent zich erin en eist dat ik de vermeende anti-reclame verwijder. Kan gebeuren (dit voorbeeld was hypothetisch.)

Webpublicisten zouden veel sterker stelling kunnen nemen van: get used to it. Verbeter je service (etc etc etc) als je niet wil dat er op het web negatieve recensies over je produkt of winkelketen verschijnen. Natuurlijk: ik roep niet op tot laster of smaad, maar tot: support.

Er is maar heel weinig support voor Joffrey gekomen vanuit de weblogcommunity. Tenminste: ik heb 't nog niet gezien (enkele betrokken sites als Madbello uitgezonderd.)

Meer support, meer tanden, meer protest-acties, meer satire, meer parodie. Op het satirische interview met "van den Heuvel" en Koossmoes en de Swordstone-vuur-aan-de-schenen-discussie van Lucaswashier na is er maar weinig gedaan.

Kortom: bloggers aller landen, verenigt u!
Was net even bij copyscape en dacht zal voor de gein mijn website is intikken. De gein was er snel vanaf want tot mijn verbazing lees ik dat mijn gehele tekst van de homepage te lezen staat op een andere site zonder bronvermelding:-( Dus ga zo maar even een mailtje ertegen aan gooien of ze zo vriendelijk willen zijn er even een bronvermelding er onder te plaatsen en anders de tekst te verwijderen.

Tja zo kan het ook!
Oei... en dan ook nog zonder bronvermelding :-{
Ik hoop dat ze zo redelijk zijn om je tekst eraf te halen en zelf iets te schrijven...

Stuur ze anders door naar een van de teksten hier ;-)) kBen benieuwd hoe het afloopt!
Yep zeer vreemd!
Nog geen reactie gezien dus vooralsnog ga ik er maar vanuit dat het niet met opzet is gedaan.
Vanmorgen het antwoord in mijn "postvakje in":
"Uw websiteadres is geplaatst als bronvermelding."
Ha, fijn...!
Maar... Geen excuses?

RSS

Info

Petra Petra heeft dit netwerk opgezet op Ning.

© 2009   Gemaakt op Ning door Petra.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden