Eerlijk en Legaal Bloggen

Internet is here to stay, what about the law?

Vandaag wordt in Utrecht officieel de stichting Copyright & Nieuwe Media opgericht.
De stichting krijgt langzaam gestalte, we kunnen aan de slag.

Delen

Reageren is niet meer mogelijk binnen deze discussie

Berichten in deze discussie

Ik heb eerder niet gereageerd omdat ik eens wou kijken wat de reacties hier zouden zijn.
Nada dus.
Nu LwH het ook heeft gemeld vind ik dat ik nu hier mijn mening kan neerleggen.
Het met zoveel geheimzinnigheid omgeven "goed gefundeerde meldpunt" bezit niet de in mijn ogen broodnodige laagdrempeligheid die een blog, of zelfs een onduidelijk forum als dit wél heeft.
De aldaar gepresenteerde informatie is grotendeels dezelfde als de informatie welke individuele bloggers reeds via hun site of via mail verstrekken.
De stichting komt over als weer een tot mislukken gedoemd initiatief omdat (weer eens) geen rekening met belanghebbenden (bloggers) is gehouden.
Persoonlijk vind ik het jammer dat Arnoud Engelfriet in plaats van te ( h)erkennen dat hulp bij claims niet a priori via een aparte stichting hoeft te gebeuren, deze stichting heeft mede opgericht.
Het geheel had anders, duidelijker en "klantvriendelijker" kunnen zijn.
we zijn net opgericht, de site is in beta en officeel gaan we ergens in augustus "live". Wat nu online staat is een digitaal visitekaartje, meer niet. Er wordt druk gewerkt momenteel aan de inhoud.
Welke belangen hebben we over het hoofd gezien, christinA?

Natuurlijk hoeft hulp niet via een aparte stichting te gebeuren. Het lijkt me alleen wel zo handig om een centrale plek te hebben waar je diverse juristen en advocaten kunt vinden die je kunnen helpen bij claims. Op dit moment staat alleen mijn bedrijf erop, maar het is zeker mijn bedoeling daar andere kantoren bij te zetten. En ja dat mogen gerust directe concurrenten van mij zijn.

Een ander voordeel van een stichting is dat je als aanspreekpunt/lobbyclub kunt fungeren naar de politiek toe. Als er nu wijzigingen in de Auteurswet (bv.) worden besproken, zitten alleen Buma, BREIN, NVJ, Fotografenfederatie en Cozzmoss en Swordstone aan tafel. Wel zo handig om dan ook een club aan te laten schuiven die voor uitzonderingen en hergebruik van beschermd werk is.
Mijn reactie had ik geschreven voor ik de toelichting 's avonds van Ronald van den Hoff las.
Mij ging het met name om praktische laagdrempelige punten.
Laagdrempeligheid is inderdaad een heel groot goed. Ik hoop dat de tekst onder "Helpdesk" een beginnetje is. De volgende stap is een wizard die mensen aan de hand van een serie vragen door een claim heen helpt, met een aantal standaard adviezen en een verwijzing naar advocaten/juristen die desgewenst kunnen helpen.

RSS

Info

Petra Petra heeft dit netwerk opgezet op Ning.

Start je eigen netwerk!

© 2009   Gemaakt op Ning door Petra.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden