Begin juni factuurnr 37, eind oktober 87. Dat betekent dat het bureau cozzmoss gemiddeld zo'n tien claims per maand de deur uit doet. Zover we nu hebben kunnen nagaan werken er 7 freelancers met het bureau Cozzmoss.
Als ze alle scrabbleclaims (drie keer de woordwaarde) ook betaald krijgen is dat een lucratieve business, Drie maal de prijs van het oorspronkelijke artikel claimen en dan uit coulance schikken voor de helft van de prijs mits men binnen twee weken betaalt. Plus administratiekosten (15 euro voor de postzegel en het werk wat mevrouw Cozzmoss er aan heeft je op te sporen).
Mijn gedachte is ook:
"Wat mauw je zolang jij op de Cozzmossite vermeld staat?"
Als Cozzmos iets doet waar de betreffende auteur het niet helemaal mee eens is, zullen de op/aanmerkingen naar Cozzmos moeten, niet hierheen.
De journalist(e) is akkoord gegaan met deze handelwijze.
Hij/zij heeft een contract ondertekend waarvan verwacht mag worden dat hij/zij deze goed heeft doorgelezen eer hij/zij deze ondertekende.
Dezelfde journalist(e) verwacht van alle site-eigenaren/bloggers dat hij/zij de auteurswet kennen als hij/zij een site of blog bezitten.
Geconfronteerd worden met het feit dat je één van die domme site-eigenaren bent en na verloop van een jaar nog steeds de impact ervan ervaar heb ik hier maar één gepaste reactie op!
Ja, precies, dat is heel helder. Dat zou je zeker mogen verwachten, van Cozzmoss en alle journalisten op de Cozzmoss-site.
Maar......................... saillant...: Nu stelt deze persoon, dat die artikelen onder àndere voorwaarden / àndere voorspiegelingen van Cozzmoss op de Cozzmoss-site terechtgekomen zijn.
Helaas kan ik -uiteraard- niet uit de priveemail citeren. Anders zou het duidelijker zijn.
Daarom moet de persoon ook contact opnemen met Cozzmoss, en heb ik Irene van den Berg geCC'ed. In de Cozzmoss-FAQ staat immers duidelijk dat ze zonder enige waarschuwing overgaan tot een claim/proces.
Als een scribent niet geassocieerd wil zijn met die werkwijze van Cozzmoss, dan moet die persoon niet met artikelen, naam en toenaam op de Cozzmoss-site gaan staan.
Ergens ben ik hier wel blij mee. Ik begrijp dat het vervelend is voor Geertje, die al dan niet op de hoogte is van de praktijken van Cossmozz, maar dit legt wel de vinger op de zere plek.
Wij signaleren alleen, Geertje moet bij Cossmozz zijn, niet bij ons. We linken alleen:-)
Ja, daar hebben CiNNeR en jij helemaal gelijk in hoor... Zo denk ik er ook over. Al vind ik het zielig voor die persoon, die er een beetje ingeluist klinkt. Ingeluisd door Cozzmoss, die klaarblijkelijk ooit andere plannen met de site heeft gehad of heeft voorgewend. Ik weet het ook niet meer.
Als ik de mail van de persoon kon citeren (maar dat kan niet) zou het wel duidelijker worden.
Maar inderdaad: het staat als een huis dat deze persoon dit met Cozzmoss moet oplossen en zodra het opgelost is, kan de naam uit het lijstje. (Dat moet die persoon dan ook elders vragen, want het lijstje staat op meer plekken.)
Het gaat..... voor de goede orde... ook niet om Tjanne Hartman ;-) Dat is althans ....niet..... de briefschrijver van vandaag.
CiNNer als je alle reacties van Petra van vandaag (in deze thread) leest kun je de naam lezen, Petra noemde 'm abusiefelijk ;-) Het email-adres staat op een site over racen (touren??) met oude Citroëns ;-)) Maar ik mail het je wel even. Misschien is de persoon heel blij met een privé-reactie ;-)
Nee het gaat niet om hem, en ik denk ook niet dat we de mensen persoonlijk moeten aanvallen.
Het gaat om de praktijken van CoZzmoss en soortgelijke bureaus, er zijn er namelijk meer.
Ik vind wel dat we openbare informatie hier kunnen publiceren. Niks mis mee.